nav-left cat-right
cat-right

Alpesi erdei német tanoda – Obervellach, 2013.

Az idén is, mint minden év szeptemberében, egy hetet töltöttünk a németül tanuló diákokkal Ausztriában, Karintiában, egy Obervellach nevű kisvároskában. Nyelvi táborban vettünk részt, közismertebb nevén az alpesi erdei német tanodában: magas hegyek között, hol az ég csodálatosan kék, a fű hihetetlenül zöld, és a levegőt szinte harapni lehet. Itt látták vendégül schulekes diákjainkat Varga Zoltán testnevelés és Szigeti Katalin német szakos tanárnő kíséretében.

30 diák kapott lehetőséget arra, hogy egy hétig gyakorolja, illetve fejlessze német nyelvtudását. A tavalyi évhez hasonlóan idén is szinte az egész 9.kny osztály részt vett a kiránduláson, és az út nagyon jól összekovácsolta a csapatot.

A tábor célja a német nyelv gyakorlásán kívül Ausztria természeti kincseivel, látnivalóival való ismerkedés. Hétfőtől csütörtökig a gyerekek a helyi iskolában napi két órát tanultak németet anyanyelvi tanár segítségével. Ezt egy feladatlap megoldása követte a városban, amelyhez szükség volt a nyelv aktív használatára, valamint ügyességre, szemfülességre.

Obervellach lakossága nagyrészt idegenforgalomból él, melynek keretében arra vállalkoztak a helybéliek, hogy segítik a kisvárosba érkező fiatalokat a német és angol nyelv tanulásában. A fiatalok pedig az élmények mellett rengeteg tapasztalatot szerezhettek, hiszen nem mindennap nyílik lehetőségük német ajkú emberekkel szót váltani. A mi tanulóink is nagyon élvezték az osztrákokkal való társalgást, a hét második felére már sok ismerőst szereztek a helyi lakosok közül a feladatlapok megválaszolása során.

A délutánok kirándulásokkal, illetve múzeumlátogatásokkal teltek. Az idén a jó időnek köszönhetően sokat túráztunk a hegyekben, eljutottunk a Ragga szurdokig, amelynek útja sziklafalba erősített pallókon vezet keresztül a sebes hegyi folyó mellett. Emellett több hegyet is meghódítottunk. Ellátogattunk például a Reisseckre, ahol a diákok egy különleges feladatot kaptak, apró kövekből kellett kőtornyot építeniük. Egy másik érdekes élményben a Goldeck nevű magaslaton volt részük: néhány centiméternyi friss havat láthattak szeptember közepén. Azonban a legnagyobb döbbenetet a 3120 méteren fekvő mölltali gleccser váltotta ki, ahol 20 cm friss hó esett. A nagyon kellemes, szikrázó napsütésben még hógolyózásra és hóemberépítésre is maradt idő.

Utunk során a Hohe Tauern nemzeti park gyönyörű panorámáját is megtekinthettük, ahol a táj mesés, a víz tiszta, a levegő friss, körben pedig hatalmas hegycsúcsok magasodnak.
Itt található az ún. BIOS – ház is, ahol különböző élőlényeket vizsgáltunk mikroszkóp alatt, fizikai, fény- és hangjelenségeket figyelhettünk meg és láthattuk a telefon ősét is, amely hatalmas csövekből állt. Az élővilág fejlődését a zuzmóktól kezdve elmagyarázták nekünk, a végén még egy ökörszem boncolását is nyomon követhettük.

Európa legnagyobb völgyzárógátjánál is jártunk, Maltán. Felejthetetlen volt mindenki számára a 200 millió m3 vízzel teli gát, a másik oldalon pedig a 200 méteres szakadék fölött kiemelkedő átlátszó talpazatú kilátó. A közeli nagyvárosba, Spittalba is ellátogattunk, ahol szinte mindenkit rabul ejtett a vasútmodell kiállítás. Egy óriás terepasztal mozgó szerelvényeit csodálhattuk meg, éjszakai kivilágításban is.

Karintia sokadszor is tudott meglepetéssel szolgálni, hiszen az idén jártunk olyan helyeken is, melyeken még a szervezők sem fordultunk meg. Elzarándokoltunk egy Kolbnitzban található 12. századi templomhoz, amely idilli környezetével mindenkinek nagyon tetszett. Fölfedeztünk egy aranybányászatot bemutató kis múzeumot is, ahol egy rövid történelmi áttekintést adó rövidfilm után különböző szerszámokat és aranyból készült ékszereket csodálhattunk meg. Útban hazafelé a klagenfurti Minimundusban vehettük szemügyre a világ sok híres épületét, kicsinyített formában.

Az élménygazdag hét sajnos hamar véget ért, de bizonyára mindenki szép, életre szóló emlékekkel távozott. Hiszünk abban, hogy a gyerekek itthon is nagy lendülettel vetik bele magukat a német nyelv tanulásába, hiszen most már megtapasztalták, milyen öröm is az, hogy meg tudják magukat értetni németül.