nav-left cat-right
cat-right

Advent Bécsben, avagy élmények a négyzeten a múlt és a jövő kapujában

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is ellátogattunk iskolánkból 52 fővel a varázslatos karácsonyi fénybe öltöztetett császárvárosba, Bécsbe, ahol ezúttal kulturális témánk középpontjában a Schönbrunni kastély felfedezése állt. A rezidencia megtekintése előtt azonban kitérőt tettünk a múlt és jövő technikai újdonságait bemutató Technikai Múzeumban.

A magyarok számára kevésbé ismert múzeumot I. Ferenc József császár trónra kerülésének 60. évfordulóján alapították, és először 1918-ban nyitották meg. A teljes körű felújítás után 1999-ben nyitották meg újra a nyilvánosság előtt a 28.500 négyzetméternyi kiállítóteret. A múzeum legnagyobb kincseit 8 külön témakör szerint, 4 szinten csodálhattuk meg, így például hétköznapi tárgyaink története, energia, média, zene, természet és tudomány, nehézipar és közlekedés témakörökben. A műemlékvédett, szecessziós épületen belül egyedülálló tárgyak mesélnek híres személyiségek múltbéli és jelenkori életéről és tevékenységéről. Így az Etrich II „Galamb” életre kelti a motoros repülés kezdetét, a Mercedes W 196 „Ezüstnyíl” a kalandjairól mesél, és Erzsébet császárnő udvari szalonvagonja tulajdonosának számtalan utazását idézi. Ezen túlmenően a múzeum Ausztria legértékesebb vasútgyűjteményének is otthont ad. A történelmi tárgyak, valamint csúcstechnológiát képviselő innovációk bemutatásával világítanak rá a közlekedés, a mobilitás és a mozgás közti kapcsolatokra.

A kiállítási tárgyak csodálkozásra, átélésre, kipróbálásra hívták a diákokat: önmagukban játszó hangszerek, működőképes gőzgépek, élő tévéstúdió is megtalálható volt a kiállításon. Sokan tettek próbát a média világában, ahol az ORF híradósaként, a Zeit im Bild stúdiójában igazi kamerák, háttér, súgógép, rögzített felvétel segítségével kipróbálhatták a diákok, milyen tévébemondónak lenni. A híreket természetesen német nyelven kellett felolvasni. A múzeum – annak sokrétűsége miatt –  kiváló nyelvleckeként is funkcionált.

A kiállítás számtalan interaktív kísérletet kínált számunkra a tudomány világában is, legyen az játék a hanggal, fénnyel, vagy a Kepler-törvényekkel. Ugyanakkor a tudomány, a tudományos eszközök fejlődését is megnézhettük, a távcsövektől kezdve a röntgengépekig. Ezenkívül manipulálhattuk a napenergiát, illetve egy biciklin kipróbálhattuk, mennyi energia kell egy villanykörtéhez, egy tévéhez vagy a vízforraláshoz.

A Technikai Múzeumtól egy rövid sétával kirándulásunk második állomásához, Európa egyik legszebb barokk építményéhez, a Schönbrunni kastélyhoz jutottunk.  A császári család nyári lakhelyéül szolgáló kastély az Unesco Világörökség része. Ferenc József császár itt született, majd 1916-ban itt is halt meg. Ottlétünkkor halálának 100. évfordulójáról emlékezett meg a város. A kastély 1441 helyiségből áll. Látogatásunk során részt vehettünk az ún. „Grandtour”-on, amely során megtekinthettük a kastély 45 szobáját. A belső tér rokokó stílusú, a falfelületek többnyire fehérek és 14 karátos aranylemezekkel díszítettek, a termekben cseh kristálycsillárok és cserépkályhák találhatók. A kiállítás során többek között Ferenc József lakó- és dolgozószobáját is láthattuk, valamint bepillantást nyerhettünk Erzsébet királyné szobáiba is, amelyek szolidak és egyszerűek voltak. Annál fényűzőbbek voltak azonban a reprezentációs termek és vendégszobák.

Galéria

A kastély hatalmas kertjében ebben az évben is megrendezésre került az egyik legnagyobb, és legmeghittebb hangulatú karácsonyi vásár.  A császári kulisszák romantikájával csalogatott minket a kastély adventi vására. A hangulatos piacon hagyományos kézműves termékekkel, kézi készítésű karácsonyi díszekkel találkozhattunk.

A múzeumlátogatások után buszos városnézés során megtekintettük Bécs belvárosának legfontosabb nevezetességeit, majd a szabadidő keretében belekóstolhatunk a csodás belvárosi bécsi adventi vásárok hangulatába: tarka kirakodóvásár, meghitt pavilonok és különféle osztrák csemegék vártak bennünket. Falatoztunk császármorzsát a kezünket melegítő díszes bögrét tartva, és gyönyörködtünk az igényes kézműves termékek gazdag választékában.

Bécs igazán átadta az advent szépségét. Amikor elsétáltunk az apró karácsonyfadíszeket áruló házacskák mellett és meghallottuk azok csilingelését, kezünkben tarthattuk a forró puncshoz járó kiscsizmás bögrét és megkóstolhattuk a sültkolbász ízét, elfelejtettük a rohanó élet minden egyes pillanatát és melegség járta át a szívünket. Az utcai zenészek rögtönzött karácsonyi zenéjével a fülünkben és sok emlékkel gazdagodva tértünk haza.