nav-left cat-right
cat-right

Élmények az ezertó vidékén – alpesi német erdei tanoda 2017

Idén is megrendezésre került az alpesi német erdei tanoda. A helyszín ezúttal is a mesébe illő hegyek között rejtőzködő osztrák kis ékszerdoboz, Obervellach volt. A kisváros a Hohe Tauern Nemzeti Park területén fekszik, 570 km-re Budapesttől, a Möll folyó völgyében. Idén szeptember 17–22. között 27 diák vett részt a kiránduláson a 9.kny osztály tanulói közül, két szaktanár (Szigeti Katalin és az osztályfőnök, Kérges Gábor) kíséretében.

A kirándulás célja egyrészt a német nyelv gyakorlása, a nyelvvel való játék volt, annak sokrétű használata és egy olyan – mással nem pótolható – motiváció kialakítása, ami egyértelműen bizonyítja a diákoknak, hogy a nyelvtanulásnak értelme van. Aki részt vett az alpesi táborban, az saját bőrén tapasztalhatta, hogy egyetlen szó sem hiábavaló a nyelvtanulás során és milyen jó, sok mindent megérteni és önállóan eligazodni egy idegen világban. Másfelől a tanoda célja még a német nyelv gyakorlásán kívül Ausztria természeti kincseivel, látnivalóival való ismerkedés, kultúrájának megismerése volt.

Délelőttönként a diákok németórával kezdték a napot a helyi iskolában. Anyanyelvi tanárok vezetésével folytak az órák, amelyeken különböző témákat (bemutatkozás, szabadidő eltöltés, osztrák iskola – mit tanulnak az osztrák gyerekek, osztrák ünnepek) jártak körül játékos, ötletes formában, a kommunikációra helyezve a hangsúlyt. Az órákon feldolgozták a délutáni programok témáját, szókincsét, pl. az Alpok növény- és állatvilágát, az ott élő emberek szokásait, hagyományait, és beszélgettek az aktuális helyi eseményekről. A nebulók ezután további kisebb csapatokra szakadva fedezték fel a kisvárost, és a reggelente kiosztott feladatlap kérdéseire próbálták megtudni a válaszokat a helyi lakosoktól. A diákok játékos feladatokat kaptak a kisvárosban, például különböző épületek megtalálása fénykép alapján, ennek dokumentálása, interjú a helybeliekkel stb. Nagy bátorság kellett az utcán vagy üzletekben megszólítani az embereket és megkérni őket, hogy válaszoljanak a kérdésekre. A diákok többnyire szívesen dolgoztak a feladatlapokkal, a helybeliekkel való kommunikációhoz kezdetben félénken, majd egy-két nap elteltével már bátrabban álltak, jól motiválhatóak voltak a kreatív, valós szituációkon alapuló feladatokkal.

Délutánonként Karintia felfedezése várt az ifjúságra. Az időjárás függvényében próbáltunk minél színesebb programot összeállítani a tanulóknak. Néhány kirándulásnál külön feladatlapot kaptak a diákok, így egy-egy múzeum-, vagy kastélylátogatás nagyon színessé, és gyermekközpontúvá vált. Megcsodálhatták a tartomány természeti szépségeit: a Groppenstein vízesést, a Goldeck csúcsáról a tájat, a környező hegyeket; csúszkáltak 2800 méteren a Mölltal-gleccseren és gyönyörködtek a lélegzetelállító vízesések látványában.

A történelmi emlékek közül megtekinthették a spittali reneszánsz kastélyt, illetve vasútmodell kiállítást is. Meglátogatták a Porsche múzeum száguldó csodáit, a makákók birodalmát Landskornban, utaztak hegyi felvonókkal, hajóztak az Ossiachi-tavon. Egy különleges fizika és biológia óra keretében részt vettek a diákok egy tehénszem-boncoláson is. A hazafelé vezető úton kitérőt tettünk a Klagenfurtban lévő Minimundusba, ahol a világ híres épületeinek kicsinyített mása látható. Csodálatos élményekkel gazdagodtak, teljesen elvarázsolta őket a táj, a hegycsúcsok látványa.

Az utolsó, Obervellachban töltött esténken, a vacsora után búcsúestet tartottunk, ahol a csapatinduló és élménybeszámoló mellett a tanulók az aznap készített interjúikat elevenítették fel előttünk német nyelven, szerepjáték formájában, melyeket aznap délelőtt egy-egy helyi lakossal készítettek. Azoknak is sikerélményt jelentett a verseny, akik még csak most kezdik felfedezni a német nyelv szépségét (vagyis akik korábban angolt tanultak), hiszen egy-egy rövid szerepjátékba, dialógusba ők is becsatlakoztak. A csapatokat teljesítményükért apróbb ajándékokkal jutalmaztuk.

Összességében az alpesi német nyelvi tanoda fontos szerepet játszott a diákok életében. Bepillantást nyerhettek egy német nyelvi célország kultúrájába, életébe, emellett rengeteg látnivalót csodálhattak meg élőben, amelyek végigkísérik későbbi tanulmányaikat.

Képgaléria

 

                 Szigeti Katalin

német nyelvi munkaközösség-vezető